Дата на приемане: 23.10.2024
Дата на последно изменение:
Резюме:
Директива (ЕС) 2024/2881 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2024 година относно качеството на атмосферния въздух и за по-чист въздух за Европа (преработен текст) има за цел да осигури по-високи стандарти за качество на въздуха в ЕС и да защити човешкото здраве и околната среда.
Основни акценти в директивата са:
- Въвежда по-строги граници и целеви стойности за основните замърсители, като фини прахови частици (PM2.5), азотни оксиди, серен диоксид и др., които държавите членки трябва да постигнат до 2030 г.
- Въвежда механизми за редовен преглед на научните доказателства и стандарти, като Комисията се ангажира да представя доклади и предложения за актуализация на нормите поне веднъж на всеки пет години.
- Подчертава ключовата роля на местните власти в управлението на качеството на въздуха чрез разработване и прилагане на политики и мерки.
- Въвежда изисквания за подобряване на мониторинга и оценка на въздуха, включително гарантиране на точността на измерванията и споделяне на данни.
- Залага принципи за предотвратяване и намаляване на вредното въздействие на замърсяването при опазване на биологичното разнообразие и екосистемите.
- Стреми се към постигане на по-чист въздух за Европа с перспектива за нулево замърсяване до 2050 г.
- Подпомага интеграцията на мерки за намаляване на замърсяването с политики за декарбонизация и устойчиво развитие.
Тази директива представлява ключов инструмент за постигане на здравословна и устойчива обществена среда в страните от ЕС, като задава амбициозни и научно обосновани стандарти за качество на атмосферния въздух.
Основните промени в Директива (ЕС) 2024/1785, която изменя Директива 2010/75/ЕС относно емисиите от промишлеността, са насочени към разширяване на обхвата, засилване на екологичните цели и модернизиране на административните процедури.
Ключовите изменения включват:
- Разширяване на обхвата на директивата, като сега са включени производството на батерии с голям капацитет (над 15 000 тона батерийни клетки годишно) и индустриалният мащаб на добив на определени минерали;
- Въвеждане на системи за електронно разрешаване на инсталации до 31 декември 2035 г., което намалява бюрокрацията;
- По-голямо значение на концепцията за най-добри налични техники (BAT), която включва също и нововъзникващи (иновационни) техники и определя нива на екологично представяне;
- Задължение операторите на инсталации да изградят и прилагат екологична система за управление, която включва мерки за предотвратяване на отпадъци, намаляване на използването и емисиите на опасни вещества, както и план за трансформация на инсталацията в периода 2030–2050 за постигане на устойчива, чиста, кръгова и климатично неутрална икономика;
- Въвеждане на нови по-стриктни условия за прилагане на нивата на емисии и екологичното изпълнение, нови изисквания за контрол, мониторинг и условия по разрешенията;
- Акцент върху декарбонизацията и циркулярната икономика като явни цели в директивата и свързаните с нея документи;
- Право на гражданите да претендират обезщетения за вреди върху здравето си от замърсяване (първи път в ЕС екологично законодателство);
- Въвеждане на понятието "дълбока индустриална трансформация" с изисквания за адаптация на инсталациите към климатична неутралност до 2050 г.;
- Задължително въвеждане на електронно разрешаване на инсталации до 2025 г.
Тези промени целят повишаване на екологичната ефективност на индустриалните дейности, подобряване на контрола и насърчаване на иновациите с оглед устойчивото развитие и климатичните цели на ЕС.
Местните власти имат следните ключови задължения за мониторинг и действия по отношение на качеството на атмосферния въздух:
- Разработване, приемане и прилагане на правила и методики за мониторинг, контрол и последваща оценка на изпълнението на политики и стратегии на местно ниво.
- Организиране и координация на системи за събиране, обработка и анализиране на данни за качеството на въздуха, осигуряване на точност и надеждност на измерванията.
- Изготвяне на годишни доклади за състоянието и напредъка по реализацията на местните и регионални стратегии и планове за качество на въздуха, които се представят на общинския съвет.
- Координация и сътрудничество с централните органи на изпълнителната власт, неправителствени организации и други заинтересовани страни за ефективно управление и прозрачност.
- Осигуряване на публичност и достъпна информация за гражданите относно качеството на въздуха и предприетите мерки.
- Приемане на оперативни мерки за справяне с превишения на нормите за замърсяване, включително уведомяване на обществеността и прилагане на ограничителни мерки.
Тези задължения са заложени в националното законодателство и подкрепени от европейското законодателство, като целят ефективен мониторинг и контрол на качеството на атмосферния въздух на местно равнище с оглед опазване на здравето и околната среда.
Наименование на актове, с които е транспониран в националното законодателство: