Премини към основното съдържание

Национални и местни органи с функции в областта на КАВ

ТипОрганОсновни функции, свързани с КАВ
Европейски Европейска агенция по околна среда (European Environment Agency)
Събиране и Управление на Данни (Мониторинг) Създава и координира мрежата (Eionet) и е отговорна за събирането, обработката и анализа на данни. Поддържане на база данни за нивата на концентрация на замърсителите от станции за мониторинг на качеството на въздуха на територията на 38 участващи държави в Европа. Събиране на данни за емисиитe Проверка и хармонизиране: Проверява дали предоставените от държавите данни са хармонизирани и в съответствие с изискванията на законодателството на ЕС. Анализ и Оценка Изготвяне на доклади и оценки: годишни доклади и общи оценки за състоянието на качеството на въздуха в Европа. Оценка на експозицията: Анализира излагането на населението на различни замърсяващи вещества и оценява въздействието им върху човешкото здраве (напр. случаи на преждевременна смърт, свързани със замърсяването) и околната среда. Идентифициране на източниците: Анализира откъде идват замърсителите – например автомобилен трафик, промишленост, отопление с твърди горива (дърва и въглища). Информиране и Подкрепа на Политиката Предоставя доказателствена база и експертни данни, които подпомагат Европейската комисия и държавите членки при разработването и прилагането на политиките на ЕС за качество на въздуха. Предоставя информацията за качеството на въздуха на широката общественост в лесно разбираем вид. Участва в оценката на националните планове за качеството на въздуха на държавите членки, които се разработват в отговор на превишените европейски стандарти.
Национални Министър на околната среда и водите
Законотворческа роля: - Приемане на наредби, утвърждаващи норми на вредни вещества (замърсители) в атмосферния въздух и норми за отлагания на вредни вещества (замърсители) - съвместно с Министерството на здравеопазването; - Приемане на наредби, утвърждаващи алармени прагове за нивата на вредни вещесва (замърсители) в атмосферния въздух - съвместно с Министерството на здравеопазването; - Приемане на подзаконови нормативни актове в сферата на опазването на околната среда; - Изготвяне на нормативни актове и оказване на подкрепа за нормативни актове пред Парламента и Министерския съвет; - Изготвяне на стратегически документи в сектора на опазването на околната среда; - Приемане на Програма от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони, съвместно с Министерството на земеделието, горите и храните. Роля по прилагане и изпълнение: - Прилагане на Пакета от политики на Европейския съюз за чист въздух; - Прилагане на правителствени политики за защита на околната среда (включително и опазването на качеството на атмосферния въздух); - Установяване и налагане на наказания при нарушения на Закона за чистотата на атмосферния въздух; - Управление на Оперативната програма "Околна среда", която финансира група от мерки свързани с прилагането на общински програми за качество на въздуха; - Приемане на плановете за контролните функции на Регионалните инспекции по околната среда и водите; - Контролиране на пожарната безопасност в райони, които са изключителна държавна собственост; - Прилагане на мерки за защита на качеството на водите, насочени към превенцията от замърсяване на наземни и повърхностни води от нитрати от агрокултурни източници; - Издаване на ръководства за прилагането на Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в околната среда, главно в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации. Роля по наблюдение: - Изготвяне на програма за мониторинг за оценка на нивото на съответствие с изискванията на Наредбата за ограничаване емисиите на летливи органични съединения при употребата на органични разтворители в определени бои, лакове и авторепаратурни продукти, съвместно с Изпълнителната агенция по околна среда; - Наблюдение и контрол над прилагането на Наредбата за ограничаване емисиите на летливи органични съединения при употребата на органични разтворители в определени бои, лакове и авторепаратурни продукти, съвместно с Регионалните инспекции по околната среда и водите; - Събиране на информация относно прилагането на Наредба № 16 от 12.08.1999 г. за ограничаване емисиите на летливи органични съединения при съхранение, товарене или разтоварване и превоз на бензини, осъществявано от Регионалните инспекции по околната среда и водите, и Министерството по транспорта, информационните технологии и съобщенията; - Наблюдение и докладване за прилагането на Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в околната среда, главно в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации.
Национални Министър на здравеопазването
Законотворческа роля: - Издаване на наредби, утвърждаващи норми на вредни вещества (замърсители) в атмосферния въздух и норми за отлагания на вредни вещества (замърсители), съвместно с Министерството на околната среда и водите; - Издаване на наредби, утвърждаващи алармени прагове за нивата на вредни вещества (замърсители) в атмосферния въздух - съвместно с Министерството на околната среда и водите.
Национални Министър на икономиката и индустрията
Подпомагаща роля в нормотворчеството: - Взаимстване и/или изготвяне на подзаконови нормативни актове (екопроектиране) Изпълнителна роля: - Участие в прилагането на политиките за промоциране на енергийна ефективност и използване на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ). Координационна роля: - Взаимодействие с министри, държавни агенции и неправителствени организации във връзка с развиването на нисковъглеродна икономика с ефективно използване на ресурсите, защита на околната среда и ограничаването на климатичните промени в съответствие със своята функционална компетентност.
Национални Министър на регионалното развитие и благоустройството
Законотворческа роля: - Разработване на технически нормативни актове и национални изисквания в областта на обследването, проектирането, изпълнението, поддържането и разрушаването на строежите и тяхното хармонизиране с правото на Европейския съюз за създаване на условия за изграждането на безопасни, енергоефективни и достъпни строежи с устойчиво използване на природните ресурси. Изпълнителна роля: - Прилагане на градоустройствени и жилищни политики, включително на енергийна ефективност в жилищния сектор; - Развитие на пътната инфраструктура съвместно с Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията; - Управление на Национална програма за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради; - Управление на Оперативна програма "Региони в растеж", която финансира група от дейности, които имат позитивно въздействие върху качеството на въздуха, включително чрез нови транспортни средства за публичния транспорт и поставянето на изолация на сгради (както публични, така и частни).
Национални Министър на земеделието и храните
Законотворческа роля: - Взаимстване и/или изготвяне на подзаконови нормативни актове (Земеделие и Гори); - Изготвяне на стратегически документи (Земеделие и Гори); - Приемане на правила за прилагане на ЗИУ; - Приемане на национални стандарти за полезно земеделие и екологично състояние на земята; - Приемане на правилата и препоръките относно използването на азотни торове, включени в Правила за добра земеделска практика за опазване на водите от замърсяване с нитрати от земеделски източници, както и в Програма от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони, приета съвместно с Министерството на околната среда и водите. Изпълнителна роля: - Прилагане на Държавната политика в сферата на земеделието и горите; - Наблюдение и контрол на фермерските и животновъдските дейности; - Контрол над дейности като торенето, които причиняват емисии от амоняк, пряко свързани с вторичното формиране на фини прахови частици10; - Прилагане на Директивата за извънпътна подвижна техника, включително одобрението и наблюдението на пазара за земеделски и горски машини; - Управление на Програма Земеделие и развитие на селските райони, която финансира група от дейности, които могат да окажат позитивно влияние върху качеството на въздуха; - Опазване на качеството на водите чрез предотвратяване на замърсяването на наземни и повърхностни води от нитрати от агрокултурни източници (свързани с използването на азотни торове). Санкционираща роля: - Санкциониране при нарушения на забраната за подпалване на земеделска продукция и други остатъци от реколта.
Национални Министър на вътрешните работи
Законотворческа роля: - Приемане на правила за пожарна безопасност приложими към земеделски земи, гори и защитени територии Изпълнителна и санкционираща роля: - Прилагане и санкциониране на нарушенията на правилата за пожарна безопасност, приложими към земеделски земи, гори и защитени територии. Звена на местната пътна полиция в МВР Изпълнителна и правоприлагаща роля: - Регистрация на моторни превозни средства; - Надзор и въвеждане на законови разпоредби за одобрението на типа на моторните превозни средства; - Прилагане на правила за движение в общините с лошо качество на въздуха (със съгласието на общината); - Неподсредствен контрол върху моторните превозни средства като източници на емисии (съвместно с МТИТС).
Национални Министър на транспорта и съобщенията
Законотворческа роля: - Взаимстване и/или изготвяне на подзаконови нормативни актове (Транспорт); - Изготвяне на стратегически документи (Транспорт). - Прилагане на Държавни политики в транспортния сектор, като развитието на пътната инфраструктура ще бъде извършено съвместно с Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Национални Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация
Лицензиране и надзор на различни транспортни дейности (публичен транспорт на пътници и товари); - Надзор на техническата изправност на транспортните средства чрез издаване на разрешителни и надзор на станциите за преглед, които извършват тестове при първа регистрация и провеждат периодични технически прегледи на пътните превозни средства, включително на изпусканите газове от ауспусите.
Национални Държавна агенция за метеорологичен и технически надзор
Изпълнителна и Санкционираща роля: - Надзор на продуктовото съответствие с техническите изисквания, включително с изискванията на Директивата за екопроектиране; - Контрол над качеството на течни горива; - Контрол на качеството на пуснатите на пазара въглища за битово отопление. Роля по наблюдение и докладване: - Развиване и поддръжка на система за наблюдение, контрол и информация за качеството на течните горива.
Национални Изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по околна среда
Изпълнителна роля: - Подпомага прилагането на държавни политики в сферата на опазването на околната среда; - Издаване на интегрирани екологични разрешителни, в съответствие с изискванията на Директивата за промишлените емисии (ДПИ, 2010/75/ЕС). Роля по наблюдение и докладване: - Подготвяне на Национална инвентаризация на емисии на вредни вещества и годишно отчитане; - Управление на Националната система за наблюдение над околната среда; - Наблюдението на качеството на въздуха трябва да отговаря на изискванията на Директивата относно Програмата за чист въздух за Европа от 2001 г. (мрежа 48 станции за следене на качеството на въздуха); - Подготвяне на програмата за наблюдение за всяка година след консултация с Регионалните инспекции по околната среда и водите, както и с Министерството на околната среда и водите; - Наблюдение на газовете, изпускани от производствени площадки; - Поддръжка на Националния регистър на дейностите, използващи органични разтворители; - Подготвяне на Националния регистър на Средните горивни станции по смисъла на Директива (ЕС) 2015/2193.
Национални Национален институт по метеорология и хидрология
Роля по наблюдение и докладване: - Надзор на подготовката на Програма за качество на въздуха на общинско ниво чрез членуване в Програмния съвет (въпреки че на практика до днес, ролята на НИМХ е ограничена до осигуряване на метеорологични данни); - Наблюдение над фунцкионирането на мрежата от 36 метеорологични станции; - Достъп до "супер компютър" за целите на моделирането, което осигурява на НИМХ потенциалния капацитет да изготви и изпробва широк кръг от модели за качеството на въздуха.
Регионални Директори на Регионални инспекции по околната среда и водите (15 бр.)
Изпълнителна роля: - Подпомагане на прилагането на държавни политики в сферата на опазването на околната среда; - Надзор на подготовката на Общината за нейната програма за качество на въздуха (като член на Програмния съвет); - Рецензиране на изготвената програма за чист въздух преди приемането й от Общинския съвет; - Прилагане на мерките за пожарна безопасност в защитени територии изключителна собственост на Държавата; - Издаване на административни актове/съгласувателни становища за инвестиционни предложения, планове и програми по реда на глава VI от ЗООС. Издаване на съгласувателни становища при издаване на комплексни разрешителни за експлоатация на инсталации и съоръжения по реда на глава VII ЗООС. Санкционираща роля: - Контрол и управление на дейностите, свързани с осигуряване на чист атмосферен въздух в територията им на действие; - Налагане на екологичното законодателство, свързано с емисиите от индустриални източници; - Неподсретствен контрол над условията и дейностите на площадки, които са източници на замърсяване на атмосферния въздух, на дейностите на преработвателни фабрики и над емисиите от индивидуални източници; - Непосредствен контрол върху състоянието и експлоатацията на обектите с източници на емисии в атмосферния въздух върху работата на пречиствателните съоръжения и върху емисиите от отделните източници съобразно териториалната компетентност на РИОСВ по чл. 19 ЗЧАВ; - Установяване и санкциониране на нарушения на Закон за чистотата на атмосферния въздух; - Право на налагане на административни санкции на кметове, ако дадена община не постига съответствие с пределно допустимите стойности за качество на въздуха; - Контрол на качеството на дървата за огрев, използвани в домакинствата. Роля по наблюдение и докладване: - Наблюдение (мониторинг) на прилагането от страна на Общината на общинската програма за качество на въздуха, включително дали предвидените емисионни стойности са в предвидените конкретни времеви рамки; - Информиране на Общината за неспазване на предвидените в Програмата за чист въздух за Европа от 2001 г. лимити (въз основа на мониторинг на качеството на въздуха) и инструктиране на Общината за това как да се изготви програма за качество на въздуха; - Ежегодно актуализиране на списък от площадки, отделящи вредни вещества в атмосферата, подлежащи на задължителен емисионен контрол.
Регионални Директори на Регионални здравни инспекции (28 бр.)
Изпълнителна и методическа роля: - РЗИ, при поискване от страна на общините, оказват методическа помощ на общинските администрации при изготвяне на общинската програма за качество на въздуха (като член на Програмния съвет); - След уведомяване от компетентните органи за регистрирано превишаване на определени алармени прагове дават препоръки към населението и медицинските специалисти за предпазване от вредното въздействие на замърсителите върху човешкия организъм и ограничаване на здравния риск; - На база на данните от мониторинга на КАВ, РЗИ изготвят препоръки за мерки, които да бъдат предприети от общинските власти.
Местни Кмет на община, Общински съвет
Законотворческа роля: - Приемане на вторично законодателство – местни (общински) наредби; - Приемане на общински стратегии; - Разработване и приемане на програми за намаляване на нивата на замърсяване на атмосферния въздух и за достигане на установените пределно допустими стойности (където общата маса на емисиите води до надвишаване на пределно допустимите стойности на вредни вещества в атмосферния въздух и на пределно допустимите стойности на емисиите); - Разработване и приемане на оперативен план за действие, определящ мерките, които се вземат при риск от надвишаване на установените пределно допустими стойности или на алармените прагове; - Създаване на Зони с ниски емисии (ЗНЕ). Изпълнителна и правоприлагаща роля: - Контрол и управление на дейностите, свързани с осигуряването на чист атмосферен въздух на територията на общината; - Въвеждане и правоприлагане на ЗНЕ; - Организиране и регулиране на автомобилния трафик в населените места с оглед осигуряването на поддръжката на качеството на атмосферния въздух (в сътрудничество с властите на Министерството на вътрешните работи); - Непосредствен контрол върху състоянието и експлоатацията на обектите с източници на емисии в атмосферния въздух върху работата на пречиствателните съоръжения и върху емисиите от отделните източници съобразно на територията на общината съгласно чл. 24, т. 1 във връзка с чл. 19, ал. 3 ЗЧАВ; - Контрол на качеството на дървата за огрев, използвани в домакинствата; - Извършване на други действия за осигуряване на чистотата на въздуха на територията на общината съгласно чл. 29 ЗЧАВ. - Изпълняване на общински програми за качеството на атмосферния въздух (КАВ) и извършване на други действия за осигуряване на чистотата на въздуха на територията на общината съгласно чл. 27, 28а и 30 ЗЧАВ; - Даване на становища в рамките на процедурите по одобряване на инвестиционни предложения, планове и програми по реда на глава VI ЗООС. Издаване на съгласувателни становища при издаване на комплексни разрешителни за експлоатация на инсталации и съоръжения по реда на глава VII ЗООС. Докладваща и контролна роля: - Създаване на местни системи за мониторинг и контрол на качеството на атмосферния въздух на териториите на регионите (в сътрудничество с Министерството на околната среда и водите).