Емисиите на замърсители на въздуха от корабоплаването и авиацията се увеличават, което представлява нарастващ риск за човешкото здраве, особено за живеещите в близост до пристанища и летища. Това се посочва в брифинг на Европейската агенция по околна среда (ЕАОС), публикуван днес.
Брифингът призовава за подобрен мониторинг на замърсяването на въздуха във и около тези ключови транспортни центрове. Проучването подкрепя преразгледаната Директива на ЕС за качеството на атмосферния въздух, която идентифицира пристанищата и летищата като потенциални „горещи точки“ на замърсяване, където може да е необходимо допълнително наблюдение за по-добра оценка на въздействието на тези източници.
Очаква се морският транспорт да стане основният източник на свързано с транспорта замърсяване на въздуха в крайбрежните градове до 2030 г. Емисиите на азотни оксиди от морския транспорт се увеличават, а приносът на сектора към общите емисии на азотни оксиди и прахови частици от транспорта става все по-значим в сравнение с други сектори. Емисиите от авиацията също са се увеличили през последните десетилетия. Преразгледаната Директива на ЕС за качеството на атмосферния въздух въвежда актуализирани и нови стандарти, които трябва да бъдат постигнати до 2030 г., привеждайки се по-близо до препоръките на Световната здравна организация (СЗО) за намаляване на въздействието върху здравето. Директивата дефинира „горещи точки за качеството на въздуха“ – зони с особено високи нива на замърсяване, които изискват целенасочен мониторинг, включително пристанища и летища.
Брифингът сравнява нивата на замърсителите между пристанищата/летищата и околните региони, като се фокусира върху фините прахови частици и азотния диоксид. Нивата на азотен диоксид на пристанищата и летищата са постоянно по-високи от тези в заобикалящите региони. В някои случаи (пристанищата Пирея и Неапол, и летище Милано Линате) нивата са надхвърлили преразгледаната годишна гранична стойност за ЕС до 2030 г. За половината от пристанищата нивата на азотен диоксид са били повече от двойно по-високи от тези в околните региони.
Въздействието върху ФПЧ 2,5 е по-сложно и по-малко пряко свързано само с емисиите от пристанищата или летищата, тъй като някои от околните райони също показват високи нива. Въпреки това, значителен брой пристанища и летища са надхвърлили преразгледаната годишна гранична стойност за ЕС до 2030 г.
Необходим е по-добър мониторинг
Оценката на мрежите за мониторинг показва, че сегашното наблюдение около някои от тези транспортни центрове е ограничено (по отношение на броя и местоположението на пунктовете) и не успява напълно да улови тяхното въздействие. Замърсяването на въздуха остава най-големият екологичен риск за здравето в Европа. Мониторингът на качеството на въздуха във и около пристанищата, летищата и близките градове ще става все по-важен през следващите десетилетия, за да се оцени ролята на емисиите от корабоплаването и авиацията, както и всички свързани дейности. Някои от проучваните пристанища и летища може да изискват подобрени мрежи за мониторинг, тъй като могат да бъдат считани за горещи точки, докато околните райони може да изискват мерки за намаляване на замърсяването на въздуха.